De Heen PrivéVaartocht 1 juni 2019

In de week voor Hemelvaartsdag, ontving VaarKracht de wens van They, dat hij, als patiënt, graag een Privé Vaartocht wilde aanbieden aan zijn vrouw op een zeilboot tijdens het Hemelvaartweekend.

Na enige telefoontjes te hebben gepleegd, vond VaarKracht Ad en Bea bereid en beschikbaar om dat op korte termijn te organiseren. Gelet op de weersvoorspellingen werd besloten de tocht op zaterdag 1 juni te laten doorgaan vanuit jachthaven de Schapenput in De Heen (NB).

Op 1 juni hadden They en Yolanda er veel zin in. Sterker nog, ze waren de dag voordien al richting Steenbergen (NB) gekomen, om er zo een leuk, lang weekend van te maken. Zodoende waren zij op 1 juni, kort na 09.00 uur al op de haven.
Op dat moment was het al aardig weer, de zon brak door en er stond een beetje wind in de haven. Tijdens het nuttigen van een kopje koffie met wat lekkers, werden de gasten geïnformeerd over het verloop van de dag, waarbij zij konden aangeven wat ze graag wilde. Nou dat was eenvoudig, “een dagje zeilen op het water en fijn genieten”. Daar dat ook de bedoeling van een PriveVaartocht is, kon dat dus geregeld worden.

Rond 10.00 uur vertrokken we op de motor, via de Steenbergs vliet, in de richting van “De Heense Sas” waar ook het huisje van Merijntje Gijsen (van die oude tv serie uit de 70’s) staat.

Bij de sluis aangekomen moesten we even wachten alvorens we konden passeren. Voor de sluis stond nog een verdrietig jongetje aan de wal omdat zijn bal in het water was gerold. De bal werd met vereende krachten uit het water gehaald en daarna manoeuvreerde Bea de boot naar de wal zodat de bal kon worden teruggegeven. Vlak daarop konden we de sluis passeren en naderden we het Volkerak.

Op de Volkerak werden de zeilen gehesen en ging de motor (voor de rest van de dag) uit. Intussen was er al wat meer wind gekomen en zeilden we in de richting van de Krammersluizen. Onderweg werden de gasten getrakteerd op een versnapering, want het motto voor deze dag was vaak eten maar met kleine beetjes. Bij de Krammersluizen, rond 12.00 uur draaide de boot terug in de richting van Oude Tonge, waardoor we voor de wind en met de zon vol in de kuip konden varen.

Op de vraag of de gasten behoefte hadden om even de benen te strekken in Oude Tonge, kwam als reactie dat de benen strekken niet nodig was en dat de stilte, de zon en het voor de wind zeilen, zéér goed uit te houden was, en we gerust nog wel even konden doorvaren. Zo gezegd zo gedaan, en ter hoogte van Steenbergen zijn we doorgevaren in de richting van Dinteloord. Door dat de vaarrichting naar Dinteloord nog meer “voor de wind” was konden de gasten heerlijk ontspannen, ja zelfs even een “middag tukje” doen op de kuip bank in de volle zon.

Rond 14.30 uur waren we ter hoogte van Dinteloord en was het tijd om weer richting De Heen te varen. Deze keer hadden we tegen wind waardoor de boot er lekker de gang in had. Na een paar kruisslagen werden uiteindelijk omstreeks 16.00 uur de zeilen gestreken bij de monding van de Steenbergse vliet waarna we weer door de “Heense Sas” en de Steenbergse vliet voeren om omstreeks 17.00 uur afmeerde bij jachthaven de Schapenput.

Eenmaal weer afgemeerd werden de gasten nog ter afsluiting getrakteerd op een toastje kaas of ander  smeersel en waarbij onder het genot van een glaasje wijn de dag kort geëvalueerd werd.

Daarbij bleek dat onze gasten een fijne dag hadden gehad en dat ze deze dag, ondanks dat ze in eerste instantie geen idee hadden van wat ze te wachten stond tijdens een Privé Vaartocht,

genoten hadden en dat de dag volledig in hun behoefte tot ontspanning had voorzien.
    Schipper, Ad de Klerk

Lees ook deze verhalen

Over Vaarkracht

Leven met kanker is zwaar. De rollercoaster van onderzoek, onzekerheid en de lange reeks bezoeken aan het ziekenhuis eisen hun tol. Voor zowel de patient als zijn omgeving. Dan is het fijn als er een moment is waarop men even een nieuw perspectief kan ervaren. Even een moment geen kankerpatiënt zijn. Elk uur komen er in Nederland 13 kankerpatiënten bij die terecht komen in de mallemolen. Voor hen en alle andere patiënten organiseren wij een zorgeloze dag op het water.

Onze Missie

VaarKracht organiseert overal in het land vaartochten of een dagje op het water. Kleine belevenissen en pleziertjes vanuit even een ander perspectief. Daarom is onze missie ook simpel verwoord in onze belofte; ‘even een moment geen kankerpatiënt’. Samen met al onze vrijwilligers, de schippers die hun boot ter beschikking stellen en de horeca die zorgt voor een heerlijke lunch onderweg, bieden we al die mensen en hun omgeving een onvergetelijke dag.

Ook sponsor worden. Help mee.

De vaartocht of de dag in ons WaterHuis is gratis. Mede dankzij alle vrijwilligers en onze sponsoren hebben we zo al ruim 9000 patiënten een zorgeloze dag op het water kunnen aanbieden. Er is echter zo veel meer vraag die wij van harte proberen in te vullen met uw hulp. Help ons mee!