Door Rotterdamse haven met MS Saeftinghe

Vlaardingen; MS Saeftinghe op 9, 10 en 11  september 2021

De VaarKracht vrijwilligers, haar gasten en de bemanning hebben in drie dagen, vijfkeer met elkaar gevaren. Tijdens drie vaartochten waren er medewerkers van de Rotterdamse haven aan boord.

Patrick was een van hen en heeft voor de donderdagochtend een mooi vaarverslag geschreven.

De andere vaartochten waren met andere gasten, vrijwilligers en gedeeltelijk ook andere bemanning.

Het waren prachtige dagen waarbij iedereen enorm genoten heeft. We kijken er met plezier op terug.

Donderdagochtend 9 september

Eenmaal aangekomen op de Koningin Wilhelminahaven Zuidzijde in Vlaardingen beloofde het een mooie dag te worden. De sluierbewolking zou snel plaats maken voor zonneschijn. Ik werd hartelijk ontvangen door Robert en Marianne. Daarna sloot ook Leni de gelederen van Stichting VaarKracht.

Wat een eer dat ik als vrijwilliger mee mocht met deze geweldige stichting die kankerpatiënten en hun familieleden een mooie dag op het water wil bezorgen. Het schip waarmee we zouden gaan varen kwam er al aan. Het was een oude politieboot uit 1939, de MS SAEFTINGHE (RP10).

Kapitein Bob en roerganger Rien meerden de boot af aan de steiger. Ook Jan en Jenny sloten zich aan bij de crew. Nadat alle voorbereidingen waren getroffen, werden de vlaggen van VaarKracht gehesen. De gasten namen plaats op het achterdek. Jan en Rien gooiden de trossen los. We vertrokken richting Rotterdam.

Jenny vertelde als gids over de verschillende havens en gebouwen die we langs de vaarroute tegen kwamen. Zo voeren we langs de Eemhaven en RDM, hier kwamen we ook langs het ‘quarantaineterrein en -strandje’. In deze tijd brengt dat hele andere associaties met zich mee, maar in het verleden was dit voor bootlieden die lange tijd op zee waren geweest en uit verre landen kwamen noodzakelijk om ongewenste virussen niet de stad in te brengen. Daarna kwamen we langs de Waalhaven en hadden we al goed zicht op de skyline van Rotterdam.

In de Maashaven voeren we langs de SS Rotterdam, wat gaf dat een imposant beeld. De gasten genoten van de vaartocht en gelukkig was het nog niet voorbij. Even later gingen we ook nog even buurten in de Rijnhaven bij de watertaxi-collega’s van kapitein Bob, die naast het varen op dit schip ook vaart op de watertaxi. Dit was vooral te merken aan diverse watertaxi’s die langszij kwamen en even zwaaiden.

Vanuit de Rijnhaven gingen we richting de Erasmusbrug waar we langs het World Port Center kwamen. In dit kantoor zit ook Havenbedrijf Rotterdam, het bedrijf waar ik werk en dat mijn bijdrage aan deze tocht heeft mogelijk gemaakt.

Aan de Wilhelminakade lag ook het prachtige schip Stad Amsterdam. Onze Rotterdamse gids Jenny kon, of wilde, alleen de naam niet uitspreken. Bij mensen uit het buitenland noemde ze deze stad ook wel zero-2-zero (van niks tot niks). De Rotterdamse humor was goed te horen door de luidsprekers.

Via de Erasmusbrug gingen we naar de Willemsbrug en kwamen we langs Tropicana en Feijenoord, waarna we de Nieuwe Maas overstaken en weer terug voeren richting Vlaardingen. Tijdens het varen werd er door de vrijwilligers van VaarKracht gezorgd voor diverse versnaperingen, van lekkere koeken, fruit tot belegde broodjes en krentenbollen. Voor de dorst werd er naast koffie ook van alles aangeboden aan lekkere drankjes. De gasten kwamen niks te kort.

Na wat gesprekken met de gasten te hebben gehad, bleken twee stellen al vaker met VaarKracht mee te zijn geweest. Zo vertelden ze dat het altijd weer een mooie ervaring is op verschillende schepen en wateren.

Voor een moeder en dochter bleek het de eerste keer te zijn, Ondanks de moeilijke periodes waar een ieder mee heeft moeten dealen, was duidelijk te zien dat ze genoten van dit moment op het water. Even een moment waarop we los waren van het land en ook even van de moeilijke periodes.

Rond 12.30 kwamen we terug in Vlaardingen en werd het schip weer afgemeerd aan de steiger. Toen konden we ook nog even in de machinekamer kijken en werden de cilinders door Bob ontlucht. Mijn ochtend zat er op. De vrijwilligers en bemanning bleven aan boord voor het middagdeel.

Ter afsluiting heb ik nog een groepsfoto genomen van deze prachtige groep mensen. Het was nu aan mijn Havenbedrijf collega Patricia om het stokje over te nemen.

Donderdag middag 9 september

De gasten voor de vaartocht op de donderdagmiddag waren van het Adamas Inloophuis. Het gezelschap kwam in een mooie touringwagen en kon na de coronatest door naar MS Saeftinghe. De bemanning hielpen de gasten aan boord.

Na een welkom gingen de trossen los en voeren we de Rotterdamse haven in. De zon begon steeds meer te schijnen. Het was een heerlijke tocht en de gasten genoten van elkaar en van wat er allemaal te zien was.

Natuurlijk ook van de geanimeerde uitleg van Jenny.

Vrijdag ochtend 10 september

Ook de vrijdagochtend was exclusief voor de gasten van het Adamas Inloophuis. Anouk vertegenwoordigde het Havenbedrijf.

Foto’s volgen nog

Vrijdagmiddag 10 september

De vorige dagen waren echt zonnig. Op deze dag was er een dreiging van regen en onweer. En dat gebeurde rond 17.00uur, maar het heeft het plezier niet weggenomen.

Zaterdag middag 11 september

Deze dag begon bewolkt en de buienradar liet een serieuze kans op regen zien.

Gelukkig niet en af en toe kwam zelfs het zonnetje door.

Tenslotte en dank!

Tijdens drie vaartochten voeren drie medewerkers van de Rotterdamse Haven mee. Patrick, Patricia en Anouk hadden zich daarvoor aangemeld. De aanwezigheid en inzet werd door iedereen zeer gewaardeerd en we hopen dat dit volgend jaar een vervolg krijgt.

De steiger waar normaal grote sleepboten liggen werd voor drie dagen vrijgemaakt voor de MS Saeftinghe. In Rotterdam kan veel en dit hadden we te danken aan Boluda Towage. Heel veel dank!!

Natuurlijk ook dank aan de bemanning van MS Saeftinghe, Bob, Jeroen, Rien, Jan en Jenny.

Jenny heeft iedereen kostelijk vermaakt en wist de aanwezigen veel over dat mooie Rotterdam te vertellen. De vaartochten dat Jenny niet kon, nam de  bemanning het over. Dat was ook mooi.

De vrijwilligers van VaarKracht hebben de gasten met plezier ontvangen en mooie vaartochten aangeboden. Het ontbrak hen aan niets.
Het was een plezier om de gasten van Adamas Inloophuis weer aan boord gehad te hebben.

Het is een mooie herinnering; varen op de MS Saeftinghe vanuit Vlaardingen.

Wij hadden een super super leuke dag afgelopen donderdag met de politieboot in Vlaardingen!!
Top weer, bemanning EN een hilarische gids. Dat bracht veel vreugde, schaterende lach en ontspanning.

DANK daarvoor namens allen.
Groetjes, Pauline van Adamas Inloophuis

Lees ook deze verhalen

Over Vaarkracht

Leven met kanker is zwaar. De rollercoaster van onderzoek, onzekerheid en de lange reeks bezoeken aan het ziekenhuis eisen hun tol. Voor zowel de patient als zijn omgeving. Dan is het fijn als er een moment is waarop men even een nieuw perspectief kan ervaren. Even een moment geen kankerpatiënt zijn. Elk uur komen er in Nederland 13 kankerpatiënten bij die terecht komen in de mallemolen. Voor hen en alle andere patiënten organiseren wij een zorgeloze dag op het water.

Onze Missie

VaarKracht organiseert overal in het land vaartochten of een dagje op het water. Kleine belevenissen en pleziertjes vanuit even een ander perspectief. Daarom is onze missie ook simpel verwoord in onze belofte; ‘even een moment geen kankerpatiënt’. Samen met al onze vrijwilligers, de schippers die hun boot ter beschikking stellen en de horeca die zorgt voor een heerlijke lunch onderweg, bieden we al die mensen en hun omgeving een onvergetelijke dag.

Ook sponsor worden. Help mee.

De vaartocht of de dag in ons WaterHuis is gratis. Mede dankzij alle vrijwilligers en onze sponsoren hebben we zo al ruim 9000 patiënten een zorgeloze dag op het water kunnen aanbieden. Er is echter zo veel meer vraag die wij van harte proberen in te vullen met uw hulp. Help ons mee!